Om världens största timglas och sånt

Det har varit en lugn vecka. Jag har gått på föreläsningar som handlat om t.ex. bystander effect, om kognitiv beteendeterapi och om tvillingstudier. Och så har jag fått se en 1,5 timme lång hypnos där personen genomförde en operation utan bedövning. Jag trodde inte mina egna ögon. Och så har vi varit på studiebesök på en intensivvårdsavdelning. Spännande! Sjukhuset låg på Buda-sidan och innan vi gick hem fick vi klättra ut genom ett fönster på översta våningen och ut på ett tak. Där hade man en fin utsikt över hela staden :)

Jag har promenerat en hel del också. Främst i stadsparken för den är så himla fin. I parken finns ett slott t.ex. där den gotiska delen av slottet mer eller mindre är en kopia av Hunyad Castle i Transylvania. Så här fint är det:










På slottsgården finns denna staty. Anonymus heter den och föreställer den okända författare som skrev Ungerns första krönika på 1200-talet:



I parken finns ockå världens största timglas. Det tar ett helt år för sanden att rinna igenom. Varje nyårsafton vid midnatt ska sanden ha runnit igenom och det 60 ton tunga timglaset vänds. vändingen sker manuellt och det krävs fyra man och 45 minuter att vända timglaset. Men av sanden att döma verkar det inte ha funkat som det skulle i år, med tanke på att det är slutet av oktober men ändå så mycket sand kvar högst upp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback