Om hur universitetet ser ut

Idag tänkte jag att ni skulle få följa med mig till Izabella utca 46. Det är här jag spenderar ett par timmar varje dag. Jag pratar så klart om universitetet. Eötvös Loránd University är Ungerns största universitet och grundades redan 1635. Universitet har byggnader över hela Budapest och jag har de flesta föreläsningar på Izabella där psykologifakulteten finns. Den byggnaden är dock inte särskilt stor och jag får snarare någon slags grundskolekänsla av att gå där. Man går in från gatan och huset ser mer ut som ett vanligt hyreshus.
När man kommer in är detta det första man ser. Till vänster innanför inglasningen sitter det alltid någon som trycker på en knapp för att låsa upp den vita dörren så att man kommer sig in. Jepp, det är ett jobb. Och ja, de trycker på knappen till precis alla som kommer utan att fråga vem man är, så jag har svårt att se det meningsfulla i just detta yrke.
Skolan har fyra våningar med klassrum och en källarvåning där de precis öppnat en cafeteria med alkoholrättigheter. Lite som att de skulle sälja alkohol på Origo på MDH mitt på ljusa dagen. Så gör man i Ungern. Och just det, skolan har en superfin innergård också.
En av mina kurser är på Buda-sidan i ett stort universitetsområde. Därifrån ska jag visa bilder en annan dag.

Kommentarer
Postat av: Tess

Åh vad vackert, ser ut som bilder från någon äldre film. Dock undrar jag vart bilden på den ungerska chokladen tagit vägen? :P Min dag ser ut som följande: Plugg, träning och sen hem till Lövånger och fira farsdag någon vecka försenad. Det är första advent på söndag, shit vad tiden går snabbt!

2011-11-25 @ 08:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback