Om fotoutställning, höstiga landskap och bergsbestigning

Publicerat: 2011-10-30 | 10:37:14 i Budapest i bilder
I fredags fick vi höstlov. Det firades genom ett besök på Etnografiska museet. Där fanns nämligen utställningen World press photo 2011 som är världens främsta tävling inom fotojournalistik. Under oktober månad har utställningen med de vinnande bilderna kommit till Budapest.
Igår bestämde Emma och jag oss för att besöka Normafa. Det är lite som ett friluftsområde med en massa vandringsleder och där finns även Budapest högsta punkt. För att ta oss dit åkte vi först den 140 år gamla kugghjulsbanan som drog oss upp för en del av Buda-sidans berg. Det hackade och skakade ungefär som när man är på väg upp för en brant på en bergochdalbana. Väldigt underhållande och särskilt snabbt gick det inte ;)
Efter att ha åkt hela kugghjulsbanans 3,7 km med en höjdskillnad på 325 meter klev vi av och bytte till nytt färdmedel. På tur stod den så kallade "Barnens järnväg" som sträcker sig genom Budas skogsbeklädda kullar. Det är en järnväg från 40-talet med både ångdrivna och dieseldrivna tåg och en maxhastighet på 20km i timmen. Barnens järnväg heter den eftersom det bortsett från lokföraren endast är barn som bemannar tågen. De är i åldrarna 10-14 år och har fått genomgå en utbildning innan. Iklädda uniformer sköter de biljettförsäljningen, biljettkontroll på tågen, signalerar när det är dags att åka vidare och alla andra sysslor som behövs för att tågen ska rulla. Det anses vara en väldigt bra merit för framtiden.
Efter ett tag hoppade vi av för att sedan vandra till Budapest högsta punkt. Det var så himla fint ute och träden exploderade i färger.
På Budapest högsta punkt finns Elisabethtornet. Här kan man gå allra högst upp i tornet och se ut över Budapest i 360 grader. En helt fantastisk utsikt! Vi hade ganska molnigt väder, men en klar dag kan man se 77 km bort.

Om lugna vardagar

Publicerat: 2011-10-26 | 09:50:39 i Gott och blandat
Dagarna passerar i ett hiskeligt tempo som alltid (vad hände med oktober?), men jag har mest tagit det lugnt den sista tiden. Fotograferar min drömfångare, sköter om en kameleont, går i skolan och lär mig om metamfetamin och om Human Genome Project, skriver en uppsats om Hutchinsons sjukdom, skypar med familj och vänner, tittar på film med Emma, promenerar, lyssnar på musik, ser hösten starta ommålningen av träden samtidigt som den kastar regndroppar och vindar lite varstans och sprider lukten av våta löv, planerar för framtida utflykter, internetshoppar en klänning och en årsprenumeration på en fototidning och räknar ner dagarna till lovet. Nästa vecka har vi höstlov. Det tycker jag är lyxigt.

Och så här fin är klänningen:

Bilden och klänningen är hämtad härifrån.

Om världens största timglas och sånt

Publicerat: 2011-10-22 | 18:35:26 i Gott och blandat
Det har varit en lugn vecka. Jag har gått på föreläsningar som handlat om t.ex. bystander effect, om kognitiv beteendeterapi och om tvillingstudier. Och så har jag fått se en 1,5 timme lång hypnos där personen genomförde en operation utan bedövning. Jag trodde inte mina egna ögon. Och så har vi varit på studiebesök på en intensivvårdsavdelning. Spännande! Sjukhuset låg på Buda-sidan och innan vi gick hem fick vi klättra ut genom ett fönster på översta våningen och ut på ett tak. Där hade man en fin utsikt över hela staden :)

Jag har promenerat en hel del också. Främst i stadsparken för den är så himla fin. I parken finns ett slott t.ex. där den gotiska delen av slottet mer eller mindre är en kopia av Hunyad Castle i Transylvania. Så här fint är det:

På slottsgården finns denna staty. Anonymus heter den och föreställer den okända författare som skrev Ungerns första krönika på 1200-talet:

I parken finns ockå världens största timglas. Det tar ett helt år för sanden att rinna igenom. Varje nyårsafton vid midnatt ska sanden ha runnit igenom och det 60 ton tunga timglaset vänds. vändingen sker manuellt och det krävs fyra man och 45 minuter att vända timglaset. Men av sanden att döma verkar det inte ha funkat som det skulle i år, med tanke på att det är slutet av oktober men ändå så mycket sand kvar högst upp.

Om bad, fantastisk utsikt, gamla stan och en båttur

Publicerat: 2011-10-19 | 12:04:26 i Budapest i bilder
I söndags badade Kristina, mamma, pappa och jag på Gellert-badet. Det är ett väldigt vackert bad, men mindre än det jag besökt två gånger tidigare. Vattnet kommer från heta källor och är från början 70 grader, men kyls ner till olika temperaturer. Kristina och jag parkerade länge i poolen som var 38 grader. Underbart!

På kvällen åt vi sedan på en supermysig restaurang. Även denna låg på Gellert hill och hade panoramafönster med en fantastisk utsikt över stan. Jag åt lax på morotsbädd till huvudrätt och chokladmousse till efterrätt. Mumma!!!

I måndags åkte mina föräldrar hem, men Kristina var kvar här en dag till. Jag var dessutom ledig från skolan. Vi var på köpcentret West End och tittade i affärer först. Jag hittade ett timglas som jag ville ha. För typ 800 kr. Det fick stanna kvar i affären.

Vid skymning gick vi omkring i gamla stan vid slottsområdet. Mycket fint!

Senare på kvällen åkte vi båt på Donau. Det var kallt men fint. Jag tog inte så många kort, utan filmade mest. Här är i alla fall ett kort på frihetsbron med Gellert hotell i bakgrunden.

Om turistiga aktiviteter

Publicerat: 2011-10-18 | 18:29:06 i Budapest i bilder
Jag har haft en hel del turistiga saker för mig i helgen. I lördags på morgonen besökte Kristina och jag Margit Island med en guidebok i handen och tittade på precis varenda sevärdhet. Men finast var trots allt naturen:

Och så två bilder från klosterruinen:

I lördags åkte jag även en sån turistbuss. Det var riktigt kul faktiskt. Mest eftersom Ungern har en otroligt intressant historia och egentligen är hela staden en enda stor sevärdhet! Vi hoppade av på Gellert Hill för gulaschsoppa på denna mysiga restaurang:

Sedan åkte vi vidare och hoppade av vid slottet. Hela slottsområdet är så fint att jag skulle kunna flytta in i vilken byggnad som helst där. Typ som i Mathiaskyrkan eller i fiskarbastionen. Fiskarbastionen är byggd på slottsmuren och ser verkligen ut som ett sagoslott!

Mathiaskyrkan:

Fiskarbastionen:

Om världens vackraste café

Publicerat: 2011-10-17 | 13:04:22 i Budapest i bilder
I lördagskväll åt Kristina, mamma, pappa och jag på förmodligen världens vackraste café/hotell. Det var så vackert att det förtjänar sitt eget inlägg! Byggnaden är i italiensk renässansstil och det kändes lite som att sitta mitt i en James Bond-film. En pianist spelade i bakgrunden och maten var otroligt god. Så här såg det ut:

Hotelldelen:

Caféet:

Om saluhallen, medeltidsrestaurang, buffé och sånt

Publicerat: 2011-10-16 | 00:39:02 i Budapest i bilder
Jag har besök i helgen. I torsdags kom nämligen Kristina hit och i fredags kom mina föräldrar. Så vi har väldigt mycket för oss hela dagarna. Och det tar aldrig slut saker att upptäcka i den här staden. Det är det som är så fint! Jag börjar med att berätta om fredagen. Kristina och jag inledde dagen med ett besök på saluhallen. Den ser ut ungefär som en gammal tågstation och är alldeles full av spännande saker såsom kläder, tyger, souvenirer, kött, grönsaker och frukter, viner osv.

Sedan mötte vi upp mina föräldrar på deras hotell. De bor på hotell Gellert och det ser ut så här då man kommer innanför dörren:

Vi vandrade lite efter Vací Utca som är en av de mest kända gatora här. Husen är gamla och gatan mysig.

Vid lunch åt vi sedan buffé på en restaurang. Man fick äta så mycket man bara orkade för ca 110kr. Det fanns förrätter, huvudrätter, efterrätter, champange, öl, vin, läsk m.m och det var bara att äta och dricka så mycket man orkade. Och köttet/fisken kunde man bara peka på så fick man dem grillade och serverade. Så här såg det ut på den restaurangen:

På kvällen blev det sedan mer restaurangmat. Vi skulle nämligen testa en medeltidsrestaurang som heter Sir Lancelot som jag fått ett tips om av en gymnasieklasskompis. Man måste boka bord tre dagar i förväg för att den är så populär. Vid entren står en kille i rustning, när man sedan kommer in möts man av denna supercoola inredning. Stolarna var t.ex tunga som bly och det fanns medeltidsdekoration precis överallt.

Vi beställde en köttallrik att dela på alla fyra och så öl till. Det fanns endas kniv och sked att äta med. Ingen gaffel med andra ord, så tanken var att ta mat till sin egen tallrik med skeden, skära där det behövdes och sedan äta med händerna, alternativt spetsa köttet med kniven, hålla upp den och knaga.

Till efterrätt blev det sedan världsgod glass i olika smaker.

Bredvid vårt bord fanns ett gäng norrmän. De var så många som delade på köttbrickan att det krävdes två servitörer att bära in den och placera på deras bord. Maten låg på typ en träbår med handtag.

Under kvällen bjöds det på en hel del underhållning. En magdansös, fäktning av Sir Price och Sir Vival (med andra ord surprise och survival haha), en eldslukare, en speleman, gycklare osv.

Om vardagsliv i Budapest

Publicerat: 2011-10-11 | 21:14:24 i Ordlek och tankar

Lugnet efter stormen. Tony och Mai har åkt hem och jag är tillbaka i skolan igen. Låter verkligheten komma ifatt, jagar mellan klassrum och lektioner, lär mig om gener, om temprament och om heroinmissbruk, är tom på energi, sitter på bussar, tunnelbanor och spårvagnar med den obligatoriska "levande död"-blicken, vibrerar inte nämnvärt, klär mig för lite den ena dagen och för mycket den andra eftersom vädret här har fått beslutsångest, scannar böcker, äter tonfisk och mera tonfisk, känner in kroppens signaler, lyssnar på Snow patrol - Chasing cars om och om och om och om igen i all evighet eftersom musik är det närmaste jag kommer dig och då.

Om zoo, restauranger, båtutflyt och Margaret Island

Publicerat: 2011-10-10 | 19:00:00 i BudaFest
Helgen fortsatte att vara fylld till bredden utav roligheter. Lördagen började med en liten promenad i Cityparken. Man poppar upp mitt i parken om man tar metron.

Dagen bestod också utav ett besök på Budapest berömda Zoo. Det fanns mängder utav djur från alla världsdelar och vi promenerade runt tills fötterna värkte

Vi hittade Timon:

Och det obligatoriska, att hitta Nemo:

Och en kärleksfull apfamilj;

Sötaste av alla:

Fin utsikt:

På kvällen promenerade vi sedan efter en mysig restauranggata och satte oss på en restaurang som var jättefin men spretig. Å ena sidan konst i taket och vacker inredning, å andra sidan autografer fulla väggarna. Och musiken som spelades var pop från 90-talet. Ingenting passade egentligen med det andra. Men maten var supergod och vi hade en trevlig kväll!

Söndagen började med en promenad på Margaret island. Det var regnigt, höstigt och luktade friskt.

Sedan möttes vi på Sugar för att testa några av deras konstverk:

Följt av ett besök på operan. Här ska Emma, Natali och jag gå på en föreställning i veckan tänkte vi:

På kvällen åkte vi iväg på en båttur efter Donau. Det var livemusik, tända ljus, stora fönster och supergod mat:

Efter fyra dagar med restaurangmat varje kväll, fika, drinkar och efterrätter ska jag allt äta tonfisk och gå promenader resten av året. eller ja. I alla fall idag :)

Om restaurangbesök, basilikan, spöregn och sånt

Publicerat: 2011-10-08 | 10:30:00 i BudaFest
I torsdags kom Mai till Budapest. Kvällen spenderades på en thailändsk restaurang och maten var riktigt god.

Igår, bara helt från ingenstans, tog hösten ett ordentligt stryptag om sommaren. Över en natt blev det tvärkallt och det blåste och regnade som om himlen försökte spöa skiten ur jorden. En dag går jag i klänning för att nästa ta fram höstjacka, mössa och halsduk. Men Tony (som också kom till stan i torsdags) och jag trotsade vädret och vandrade omkring på budapest gator. Tony, Mai och jag bestämde oss för att gå in i St Stefans basilika. Himla vacker!

Där inne finns St Stefans högra hand mumifierad. Den har flyttats runt i diverse länder och bor nu här. De kristna i Ungerns mest värdefulla relik:

Man kan gå en miljon trappsteg upp i basilikan också, så det gjorde vi trots Tonys höjdrädsla. 96 meter upp kunde man se typ hela regniga Budapest.

På kvällen bestämde Tony, Emma, Natali, Mai och jag oss sedan för att äta ute. Vi hittade en jättemysig restaurang med grymt god mat och goda drinkar, så där satt vi och hade det supermysigt ungefär samtidigt som Sverige vann över Finland i fotboll. Tony och jag delade på en massiv grilltallrik. Mumma!! Och ljuset var alldeles rött där inne. Så där satt vi ända tills mitt i natten, tills alla andra gäster gått och restaurangen ville stänga och de liksom väntade på att vi skulle lämna stället. De stängde av musiken och indirekt blev vi ivägkörda. Mycket trevlig kväll!

Om pengar

Publicerat: 2011-10-05 | 17:00:00 i Ordlek och tankar

Ungerns valuta heter Forint. Det är ett av de vackraste orden jag vet. Forint. Det låter ungefär som en sällsynt och bländande vacker ädelsten. Rubin, Smaragd, Safir, Forint. Ni hör ju! Forinter är inte så sällsynta dock, utan det är lätt att ha gott om dem sett till antalet nollor. Detta är t.ex. första gången i mitt liv jag kan kalla mig för miljonär. Emma var tidigt skyldig mig 22 000. Och min, Emmas och Natalis första middag här landade på 16 000. Jag betalar med 200-mynt och 20 000-sedlar. Det känns så overkligt, lite som monopolpengar.

Om termalbad, vin och plågsam språkkurs

Publicerat: 2011-10-04 | 19:36:05 i Gott och blandat

Dagarna går framåt med stora kliv. Sen sist har jag t.ex. solat i cityparken och simmat runt bland 18 olika termalbad och bassänger tillsammans med Emma, Markus och Andreas. Baden innehåller olika typer av mineraler och ska fungera helande för sjukdomar, leder och muskler.

På kvällen gjorde vi sedan fläskfilé med pommes och rödvinssås hos oss, drack vin på vår 17 kvadratmeter stora balkong, gjorde spotify-playlistor och åt snacks. Mycket fin kväll!

Jag har också fikat på det där godisstället med en svensk tjej som heter Johanna. Det vi åt var sött både utseendemässigt och smakmässigt:

Jag har gått på min första kurs i ungerska också. Ungerska kan vara världens svåraste språk. De har 44 bokstäver i alfabetet och det ser ungefär ut som att någon gått lös helt random på tangentbordet. Se själva:

Először a fejlesztők kapnak hozzáférést, a felhasználók oldalai a következő hetekben alakulnak át.

På lektionen fick jag otrevliga flashbacks från språklektionerna i grundskolan. Blicken nerborrad i bänken för att slippa vara den som måste uttala svåra ord och meningar inför en hel klass. När jag till slut inte kommer undan längre hoppar hjärtat högt och blodet fryser till is och jag tänker ”säg inte fel, säg inte fel”. Men det blir fel, för det blir det alltid när man är nybörjare på något, och hjärtat faller fritt för att sedan sippra ut i hälarna. Det är plågsamt det där med språk.

Om ett restaurangbesök i svartvitt

Publicerat: 2011-10-02 | 10:12:44 i BudaFest

Om en fredagkväll bland harar, neonskyltar och datorer

Publicerat: 2011-10-01 | 18:43:53 i BudaFest
Igår var en väldigt fin kväll! Jag tänkte att ni skulle få följa den med hjälp av en massa bilder. Natali, Martin och jag hade bestämt oss för att gå upp på Gellert Hill för att titta på solnedgången. Den var så ögonbedövande vacker att det var svårt att flytta blicken därifrån:

Och slottet var också alldeles jättefint:

Natali, Martin och jag bestämde oss för att sätta oss på en restaurang som finns där och äta lite god mat och dricka öl. Här är restaurangen:

Och här är Natali och Martin:

Jag beställde pasta med lax. Nom-nom!!

Efter vi suttit och njutit av både mat och utsikt begav vi oss in mot stan. Där mötte vi Emma och sen även en kille från ungern som letade efter ett bra uteställe. Vi tog med honom till Szimpla. Jag hade aldrig varit där förut. Det var stort och märkligt och häftigt. Stolar och bord var av alla de olika färger, former och storlekar. Vi satte oss ner på varsin biostol. Det fanns nämligen filmdukar lite här och var med film utan ljud.

Och så fanns det en massa andra konstigheter. Som datorer, sladdar, härgårmanskyltar, ljusslingor, konstiga lampor, neonskyltar, ett öra på väggen osv:

Efter ett tag träffade vi några andra Erasmusstudenter och vi begav oss sedan vidare. Det blev ett besök på Instant. Det är också ett ställe där de gillar att smycka väggar och tak med annorlunda saker. Som t.ex. hararna jag skrev om tidigare:

Och så har de flipperspel, foosballbord och träd:

Och en annorlunda discokula:

Och en sån här som jag inte kommer på vad de kallas:

Och det var ungefär min kväll. Jag verkligen älskar klubbarna, barerna och pubarna i Budapest!