Om restaurangbesök, basilikan, spöregn och sånt

I torsdags kom Mai till Budapest. Kvällen spenderades på en thailändsk restaurang och maten var riktigt god.





Igår, bara helt från ingenstans, tog hösten ett ordentligt stryptag om sommaren. Över en natt blev det tvärkallt och det blåste och regnade som om himlen försökte spöa skiten ur jorden. En dag går jag i klänning för att nästa ta fram höstjacka, mössa och halsduk. Men Tony (som också kom till stan i torsdags) och jag trotsade vädret och vandrade omkring på budapest gator. Tony, Mai och jag bestämde oss för att gå in i St Stefans basilika. Himla vacker!













Där inne finns St Stefans högra hand mumifierad. Den har flyttats runt i diverse länder och bor nu här. De kristna i Ungerns mest värdefulla relik:



Man kan gå en miljon trappsteg upp i basilikan också, så det gjorde vi trots Tonys höjdrädsla. 96 meter upp kunde man se typ hela regniga Budapest.







På kvällen bestämde Tony, Emma, Natali, Mai och jag oss sedan för att äta ute. Vi hittade en jättemysig restaurang med grymt god mat och goda drinkar, så där satt vi och hade det supermysigt ungefär samtidigt som Sverige vann över Finland i fotboll. Tony och jag delade på en massiv grilltallrik. Mumma!! Och ljuset var alldeles rött där inne. Så där satt vi ända tills mitt i natten, tills alla andra gäster gått och restaurangen ville stänga och de liksom väntade på att vi skulle lämna stället. De stängde av musiken och indirekt blev vi ivägkörda. Mycket trevlig kväll!
























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback